Árulkodó jelek 2. Ezekre figyelj 0-3 éves korú gyerekeknél! – a TSMT terapeuta tanácsai

TSMT terapeuta szakértőnk Szabó Andrea, új cikkében részletesen bemutatja, hogy a gyermekek mozgásában és viselkedésében milyen tünetek esetén érdemes mindenképpen szakemberhez fordulni a szülőknek.

Előző cikkemben felvezetőként írtam a magzati élet és a megszületéskori érési folyamatokról és a szenzoros felvevő szervek feldolgozásának nehézségeiről. Folytatásaként a teljesség igénye nélkül, részletesen érintjük a korosztályonkénti és a nagy területeket érintő árulkodó jeleket.

Újszülöttkori normál mozgásfejlődés jelei : 

  • fokozott izomtónus, végtagokon hajlított tartás, tónusos reflexek, csecsemő reflexek (szopó, nyelő,menekülő), éhségre, hidegre fájdalomra reagál, fényre, hangra nem, tagolatlan tömegmozgások

Kóros tünetek

  • változó tónus, végtagokon nyújtott tartás, az elemi mozgásminták és a csecsemő reflexek hiányoznak

2-3 hónapos korban a normális fejlődés jelei :

  • izomtónus normalizálódik, hajlított testtartás csökken, fényre, hangra, közeli mozgásra figyel, kezét nézi, megfogott tárgyat szájához viszi, hason és háton fekve fejét emeli, oldalra fordul

Kóros tünetek:

  • fokozott tónus, aszimmetria, háton fekve opisthotonus – nem figyel, vagy mozgással nem tudja követni az ingerforrást, táplálékfelvételnél zavarok, nem emeli a fejét.

4-5 hónapos korban a normális fejlődés esetén: 

  • hasalva alkarján, majd tenyerén támaszkodik, hasra, hátra fordul, hátonfekvésből, ha kezét fogják, próbál felülni, látótér- és kéz tevékenység összehangolása, utána nyúlás megjelenik.

Kóros tünetek:

  • alkartámasz hiányzik, felhúzódzkodási reakció és fejtartás hiányzik, nem fog, vagy hüvelykujj a tenyérbe van hajtva

6-7 hónapos korban a normális fejlődés jelei:

  • helyzetreflexek kialakulnak, fej és törzs mozgásainak összekapolása, ülve jó egyensúly (fordul), távolabbi játékokat megközelít, 2 játékkal játszik

Kóros tünetek:

  • tónusos reflexek jelen vannak, hason fejét nem emeli, kezén nem támaszkodik, ülve nem tartja magát, nem fordul hasra, hátra, két kézzel nem tud fogni

8-9 hónapos korban a normális fejlődés : 

  • felül, kúszik, gurul, négykézlábra áll, mozgás sorok váltakoznak, hüvelyk- és mutatóujjal fog

Kóros tünetek:

  • nem próbál felülni, nem próbál négykézlábra állni

10. hónapos korban a normális fejlődés : 

  • négykézláb és térdelve jó egyensúly, négykézláb mászik, széken biztosan ül, kapaszkodva feláll

Kóros tünetek:

  • nincs kúszási kísérlet, nincs felállási kísérlet, álló helyzetben spriccel, keresztez

Normál fejlődés jellegzetességei:

11-12 hónapú babák esetén:

  • rugózó talajon ugrál, kapaszkodva lépeget, kézfunkciók finomodnak, öltöztetésnél, vetkőztetésnél segít

13-15 hónapos babáknál:

  • szabadon feláll, lépeget, lépcsőn mászik, egyedül eszik, iszik, firkál, környezete tevékenységét utánozza

16-18 hónapos babálnál:

  • szabadon jár, lépcsőn lépeget, kapaszkodva hátrafelé lépeget, poharat, kanalat használ, rítusok kialakulása megjelenik.

19-24 hónapos babáknál:

  • bútorra fel- és lemászik, páros lábbal ugrál, kockából tornyot épít, felnőttel együtt játszik.

Figyelmeztető jelek, hogy valami baj van a gyermek fejlődésével felsorolás szintjén 0- 3 éves korig

0-3 hó közötti kóros tünetek:

  • aluszékony, nehezen ébreszthető még etetésekhez is
  • nagyon nehezen nyugtatható meg, sokat sír, alig alszik
  • nehezen szopik a renyhe szopóreflex miatt
  • a baba izmai túl „lazák”, fejét a 3. hónapban sem tudja emelni
  • hason a fejét úgy emeli, hogy a lábát is mereven emeli hozzá („kifli” formában)
  • nem figyel arcra az első hónap után, nem követi 2 hónaposan a szeme előtt mozgatott tárgyakat
  • nem figyel fel a zajokra környezetében

3-6 hó között kóros tünetek:

  • kezeit nem nézegeti 4-5 hónapos kora után sem
  • nem nyúl játék után 5 hónapos kora után sem
  • csak pillanatokra néz rá arcra, tárgyakra
  • mosoly, kacagás, hangadás kezdetei nem észlelhetők az időszak végére sem
  • mozgásfejlődése jelentősen elmarad (hason nem támaszkodik fel, ölben fejét nem tartja)

6-12 hó közötti figyelmeztető jelek:

  • nem gőgicsél, nem gagyog vagy csak jelentős késéssel
  • egyszerű kis utasításokat, produkciókat ( „pá-pá”-t inteni ) az időszak végére sem teljesít, nem figyel a beszédre, a nevére, a tiltást nem érti … stb.
  • játéka kizárólag a tárgyak eldobása illetve sztereotip ütögetése
  • mozgásfejlődése elmarad ( nem fordul, gurul, kúszik, mászik, ül fel, áll fel a szokott időben)
  • darabos ételt rendkívül nehezen fogad el illetve nem is hajlandó a szájához vinni

1-3 év közötti figyelmeztető jelek:

  • beszéde elakad egy korai szinten és 3 éves korig sem nő jelentősen a szókincse (5-10 szókezdeményt használ vagy mutogatva érteti meg magát)
  • nem épít játékokból, nem utánoz
  • szobatisztasága nappalra a 3 éves korra sem alakul ki
  • mozgásai ügyetlenek, darabosak, nem képes kisebb tárgyakkal játszani
  • figyelme csak pár percre köthető le, kapkod egyik tevékenységtől a másikig
  • fáradhatatlanul sokat mozog, veszélyérzete nincs
  • nehezen irányítható, akaratos, öntörvényű
  • az új helyzeteket, tevékenység változásokat nehezen tűri

Azért nagyon fontos megjegyezni, hogy egy tünet még nem tünet, viszont sok apró tünet lehet intő jel arra nézve, hogy van valamilyen feldolgozási nehézsége a gyermeknek, valamelyik nagy területet érintve, és ezért érdemes szakemberhez fordulni.

A környezeti tényezők nagyban befolyásolják ezeknek a tüneteknek a megjelenését, ezért mi a SzeretetERŐD Terápiás Központban holisztikusan nézzük a gyermeknél megjelenő tünetek összességét.

Fent említett tünetek jelzés értékűek lehetnek a szülők számára, melyek azt mutatják, hogy a gyermek nagy valószínűséggel eltérően fejlődik. A tünetek felsorolása segítségként szolgálhat a szülőknek, hogy ha észrevesznek bizonyos tüneteket, tünetcsoportokat akkor fel tudnak keresni egy szakembert, aki eligazítja őket a rendszer útvesztőjében.

Fontos megjegyezni, hogy az óvodákban szűrést végeznek az óvónők is, de a diagnózist szakember állítja fel, az alábbi felsorolás a korai felismerésben segítheti a szülőket, nagyszülőket, és az óvodapedagógusokat, tanító nőket is, és minden kisgyermekes szülőnek hasznos lehet.

Szabó Andrea Gyógypedagógus-TSMT terapeuta, SzeretetERŐD Terápiás Központ Szakmai vezetője

Bérelhető TSMT eszközök webáruházunk kínálatában

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük