Ingerek játéka – idegrendszer fejlesztése, érésének támogatása a TSMT tréning segítségével

Ingerek játéka – idegrendszer fejlesztése, érésének támogatása a TSMT tréning segítségével

Nehezen megy a koncentráció vagy folyamatos magatartásbeli problémák jelentkeznek a gyereknél? Küzdelmes a tanulás vagy stresszt vált ki a kicsiből, ha komfortzónán kívüli feladatokat kell elvégeznie?

Az idegrendszer nem születik, az a pocakból kikerülve fejlődik, érik a minket ért ingerek hatására. A TSMT (Tervezett SzenzoMotoros Tréning) terápiában rejlő lehetőségekkel, eszközökkel és módszerrel érdemes megismerkedni.

Miről lesz szó?

A magzati korszak is meghatározó
Mi is az a TSMT?
Hogyan állapítják meg a tréning szükségességét?
A TSMT státuszvizsgálata, tesztje
A TSMT Teszt részei, elemei
TSMT terápia a gyakorlatban
TSMT terápia jellemzői
A TSMT terápia eszközei

A magzati korszak is meghatározó

Gyógypedagógus és TSMT terapeutaként egészen kis gyerekekkel is találkozom a mindennapokban. A tapasztalataim azt mutatják, hogy a babák fejlődése során, már a pocakban megmutatkoznak olyan jelek, amelyekre az idegrendszer megfelelő fejlődése érdekében érdemes odafigyelni. A legfontosabb a várandósság ideje alatt az odafigyelés és persze a nyugalom. A baba egészséges fejlődése szempontjából ugyanis kulcsfontosságú, hogy az odabenn töltött 9 hónap során nyugodt körülmények között növekedhessen a pici. Minden, amit az anya megtapasztal várandósan, minden inger – pl. megijed egy kutyától vagy beszippant valamilyen kémiai anyagot – lenyomatot hagy vagy blokkot képezhet a magzati idegrendszer fejlődésében. A pocakban lévő fejlődése során elképesztően sok inger éri a parányi kis teremtményt. Ezeknek az ingereknek óriási szerepe van. Ha valamit a fejlődése során nem kap meg, azt kint kell pótolnia. Ha bizonyos ingereket nem kap meg, akkor később nehézségei lehetnek a gyermeknek.

Mi is az a TSMT?

A szenzomotoros vizsgálatra épülő TSMT a mozgásterápiák csoportjába tartozik és edzés elméletre épül. Mi, a TSMT terapeuták a mozgáson keresztül érleljük az idegrendszert. A TSMT a tervezett szenzomotoros tréning rövidítése, amelynek során a szenzoros ingerfelvevő szervrendszerrel dolgozunk. A mozgást használjunk az idegrendszer érleléséhez, olyan mozgássorokat adunk a gyerekeknek, amelyeknek segítségével ezek az érési folyamatok elindulnak.

Azért nevezzük tréningnek, mert ez egy edzés elméletre épülő meleg direkt terápiás módszer. A feladatokat előre meghatározott sorrendben és ismétlésszámban hajtják végre a gyerekek. Mi felírunk egy mozgássort, amit a szülőnek otthon a gyerekkel való gyakorlás közben szigorúan be kell tartania. Olyan ez akár egy orvosi utasítás, hogy a tüdőgyulladás esetén napi 3 x 1 tablettát kell bevenni. Annyiszor kell csinálni, ahányszor előírták, mert úgy fogjuk elérni a kívánt hatást. Speciális, egyénre szabott feladatsorokat állítunk össze, amelyek észrevétlenül fejlesztik a gyerekek erősségeit és a gyengeségeit is.

Hogyan állapítják meg a tréning szükségességét?

A korai felismerés nagyon fontos. Szülők, védőnők, óvónők is fordulnak hozzánk segítségért. Megerősítést kapott az a vélemény, hogy az állapotban komolyabb változást érhetünk el, ha időben megkezdjük a tréninget, és megfelelő ingereket adunk. Minél korábban kerül hozzánk a gyerek, annál gyorsabb és hatékonyabb lehet a segítség. A probléma súlyosságától, mélységétől, összetettségétől függően a terápia hatására a tünetek csökkennek, mérséklődnek vagy akár meg is szűnhetnek.

Először felveszünk egy vizsgálatot, amelynek során megnézzük, hogy a vizsgált gyerek vagy felnőtt idegrendszerének milyen az organikus érettségi szintje amit százalékos arányban tudunk meghatározni. Van egy ötéves kortól jól használható tesztünk, amely közel negyven részképességet vizsgál ami megmutatja, hogy jelen állapotban hol áll az érettség. Jól használható iskolaérettség felméréséhez is. Ez a teszt méri a szenzo-motoros képességeket, az idegrendszeri érettséget, latrealitást, monotónia tűrést és a figyelmet is. Vizsgálja a primitív reflexeket és az izomtónus szabályozottság fokát is. Ez azért fontos, mert a primitív reflexek a túléléshez kellenek, ám a tartós fennállásuk problémákat, idegrendszeri éretlenséget okozhat. Az idegrendszerünk ugyanis nem születik, hanem fejlődik. Az idegrendszerünknek van egy meglévő struktúrája, amely az őt fokozatosan, folyamatosan érő ingerek által érik, okosodik. Az ehhez szükséges ingereket nem mindig tudjuk magunktól beszerezni a külvilágból, azonban a megfelelő segítséggel egy idő után már a saját ütemében fejlődhet tovább.

A TSMT státuszvizsgálata, tesztje

Leggyakrabban a gyerekeknél az iskolakezdés időszakában fordulnak hozzánk, ugyanis az első osztályban szoktak kijönni a tünetek, problémák: önfegyelem, túlzott mozgásigény, viselkedési problémák, az olvasás tanulásának nehézségei vagy csúnya íráskép. Gyakori a számolás terén jelentkező nehézségek is. Sok esetben már óvodában is mutatkoznak a tünetek, például nehezen tanul meg egy verset, nem megy a számolás. Azonban nincs könnyű helyzetben a szülő, nehéz ugyanis eldönteni sokszor, hogy mit tud a gyerek és mit nem. És sok esetben az óvónők is nehéz helyzetben vannak, mert a gyerekek nagyon jól kompenzálnak, és ez elfedi a valós okokat, tüneteket is. 

A gyerekek mellett sok felnőtt is küzd idegrendszeri éretlenségre visszavezethető problémákkal: sokaknak nehéz a figyelmet tartani, hosszabb ideig koncentráni, előfordul hogy felnőtt korban is fennálló csecsemő reflexek befolyásolják a mindennapi életünket. Nehezítik a teljesítőképességünket, állóképességünket, a koncentrációt, és a kommunikációt is.

Az állapot és mozgásvizsgálat részei, elemei

5 éves kortól vesszük fel, iskola érettségi vizsgálatként is használjuk.

A teszt öt nagy területet érint

1. Idegrendszeri érettség, ezek főként neuromotoros vizsgálatok.
2. Mozgáson keresztül megfigyelés. A gyerekeknek mondjuk, mutatjuk a mozdulatsort, a gyerekeknek le kell utánozni azt.
3. Testvázlat, térbeli tájékozódás. Megfigyeljük, hogyan tud tájékozódni a saját testén, a térben, milyen a testtudata.
4. Taktilis terület: Bőrérzékelésen keresztül végzett vizsgálat. Ilyenkor a kézfejére rajzolunk különböző formákat, amit aztán neki vissza kell tudni rajzolnia. Ez a gyakorlat fontos idegrendszeri kapcsolatot mutat meg nekünk. Ebből kiderül ugyanis, hogy a testérzékelő rendszer és az idegrendszer jól van-e behuzalozva. Ha nem jó a pálya, ha ott nem tud közlekedni az ingerület, akkor nem fog tudni eljutni arra a területre, ahol szükség van rá, ezért nem tud majd bonyolultabb feladatokat elvégezni, összerakni, pl. a tábláról lemásolni egy betűt.
5. Ritmusérzékelő rész, amikor különböző ritmusokat hall és lát, és neki vissza kell tapsolni, mutatni.

A 45 perc alatt adott válaszok, reakciók alapján megállapítható hogy mennyire van felkészülve az iskolára a gyerek. A vizsgálati eredmény egy diagrammon látszik. Ebből kiolvasható, hogy az öt nagy területen a 100%-hoz képest hol áll a gyermek érettsége.

TSMT terápia a gyakorlatban

A kiértékelést követően a terapeuta egyénre szabott feladatokat, előre meghatározott sorrendben és ismétlés számban ír fel, melyeket a szülő segítségével otthon hajtja végre a gyerek. A feladatok végzése során lesznek olyanok, amelyeknek örül a gyermek és szívesen részt vesz benne, de lehetnek olyanok is, amelyek ellen tiltakozik, nem szeretné végrehajtani őket. Ezek az érzelmi megnyilvánulások teljesen helyénvalóak. Célunk minden esetben az, hogy a fejlődés szempontjából kedvező mennyiségű, és erősségű inger jusson el a megfelelő idegpályához, mert ez segít létrehozni a változást, érést.

Bérelhető TSMT eszközök
Bérelhető TSMT eszközök webáruházunkban

TSMT terápia jellemzői

  • Meleg direkt pedagógiai módszer
  • Különböző eszközökön végzik a feladatokat, előfordul olyan feladat amit hárít az általában komfortzónán kívüli a számára.
  • Edzéselméletre épülMegvalósul a fokozatos terhelés.
  • Egyénre szabott. Figyelembe veszi a gyerek sérülését, nehézségeit, tudását, jelent állapotát, terhelhetőségét. Egyénre szabott, fontos, hogy az idegrendszer érési folyamataira hatunk ezért kontroll alatt kell tartani. Rendszeres ellenőrzés  mellett 2-4 hetente a terapeutával.
  • Otthon végezhető, home-tréning formában a szülővel
  • 2-4-8 ütemű feladatok vannak benne: Részben a ritmus érzékét is fejleszti, de emellett sok mindent összekapcsol.
  • Passzív, aktív, statikus, dinamikus feladatok váltakoznak benne. Vannak benne feladatok, amiket hosszan kell kitartani, posztura megtartás és mélyizmok építése, vagy az egész testet igénybe vevő feladatokat hajtanak végre.
  • Vesztibuláris ingereket adunk, amik az érési folyamatot elindítják.
  • A gyerekek 8-12 hétig végzik a feladatsort, vagy addig ameddig a terapeuta úgy határoz hogy a következő tréningsort bevezeti. Áttoljuk a gyereket egy bizonyos “határon” , de gondosan ügyelünk arra hogy nem ingereljük túl.
  • A tréning előrehaladtával ha van feladattudat, feladattartás, belerakható többféle kognitív feladat is, ami játékosan végezhető (okosító gyakorlatok)

A TSMT terápia eszközei

A tréningen használt eszközök sokféle opciót nyújtanak az egyensúlyi helyzetek, a kitámasztások, és a két oldal összerendezéséhez, a szimmetrikus testhelyzetek kialakításához. Sok gyereknek nehézséget jelentő egyensúlyi reakciók gyakorlásához a billenőlapon és a gördeszkán végzett feladatok segíthetik az érést, és javítják az egyensúlyt. A mozgás tervezés és kivitelezés nehezítettsége is érintett sok gyermeknél, így a mély izmok építése és a tartásjavítás elengedhetetlen része a terápiának.

  • Trambulin: 2 éves kortól használjuk a terápiában és várjuk el hogy, páros lábon ugorjon a gyermek.
  • Csepphinta: regressziós feladathoz, ingerárasztáshoz nagyon hasznos.
  • Billenőlap: reflex leépítő, egyensúly-feladatokra használjuk, mélyizmok építésére hasznos eszköz.
  • Fitball labda, az átmérője 95 cm-es, segít végigmenni az ontogenetikus fejlődésmenetünkön ezért hason fekve kezdjük. Függetlenül attól hogy a gyerek hány éves.
  • Tojásfotel: Vesztibuláris ingereket adunk általa.

Meddig érdemes elkezdeni a tréninget?

Sokan jönnek 12-16 évesen is, még ebben a korban is bejavítja a koncentrációt, a feladattudatot, az állóképességet. A nagyobb gyerekekkel azért könnyebb dolgozni, mert ők már meg tudják fogalmazni, hogy milyen hatása van rá a terápiának.

A visszajelzéseik alapján sokkal könnyebben megy a tanulás, van egy belső motivációjuk tanulni, nincs bennük belső ellenállás a lehetséges sikertelenség miatt, csökken a szorongásuk is. Gyorsabban meg tudnak tanulni akár nyelveket és sportági alaptechnikákat.

Felnőttek is kérnek segítséget tőlem, akik elfogadják a vizsgálat eredményét és bekapcsolódnak, és végig járják velem az utat, ahol kapnak mozgássort és csinálják otthon, de egyéb technikákat is  javaslok amiket elfogadnak a kineziológia, családállítás, szomatodráma, Ők általánosságban jobban tudnak koncentrálni, jobb a stressztűrő képességük, jobban tudnak teljesíteni a munkahelyükön is. A legtöbb sérüléssel, nehézséggel, tünettel, korábban érdemes foglalkozni, mert a korai felismerés hamarabb hoz eredményt is. Van 68 éves páciensünk is, aki demencia tünetei miatt jött hozzánk a feleségével, egy 48 éves páciens pedig a fülzúgása miatt kért segítséget. Nincs felső korhatár. Előfordult olyan is, hogy egy felnőtt értelmiségi férfi olvasott a tüneteiről, saját magát “diagnosztizálta” és azzal fordult hozzám, hogy segítsek ezeket a tüneteket csökkenteni vagy eltüntetni. 

A TSMT- végző családok esetében a mozgássor feladatainak elvégzése közben a gyermek a szülővel szoros testi és érzelmi kontaktusban van, ez erősíti a szülő gyermek kapcsolatot, a szociális területet, a kapcsolatépítést. Ugyanakkor nagyon terhelő is lehet bizonyos helyzetekben a szülő gyermek kapcsolatra nézve, ezért nálunk az egyéni terápiákat is sok esetben javasoljuk a szülőnek, hogy mi pedagógusok végezzük, hiszen ez segíti a regulációs nehézségek területén is a javulást. A terapeuta minden esetben speciális kapcsolatban van a szülővel, az irányítás, segítségnyújtás mellett támogató szerepe is van a család életében, ami a legfontosabb a siker elérésében.

Összegzés

A szenzomotoros vizsgálatra épülő TSMT egy mozgásterápia, mely edzés elméletre épül. Az idegrendszer nem születik, hanem fejlődik, érik a minket ért ingerek hatására. Ha bizonyos ingereket a gyerek nem kap meg, hosszabb távon viselkedési problémák, tanulási nehézségek is megjelenhetnek. A probléma súlyosságától, mélységétől, összetettségétől függően a TSMT (Tervezett SzenzoMotoros Tréning) hatására a tünetek csökkennek, mérséklődnek vagy akár meg is szűnhetnek. A terápia kortól függetlenül elkezdhető, de a probléma korai felismerése javítja, gyorsítja a tréning sikerességét. A terapeuta személyre szabott feladatokat ír elő, amiket előre meghatározott sorrendben és ismétlés számban hajtják végre a gyerekek a szülő vagy a terapeuta segítségével. A TSMT-hez használt eszközök a nagylabdagördeszkatrambulinbillenőlapcsepphintaforgófotel

Szakértő: Szabó Andrea, Gyógypedagógus – TSMT terapeuta, a SzeretetERŐD Terápiás Központ Szakmai vezetője

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük