A történelem során számos nő járult hozzá a gyermeknevelés, fejlesztés és pedagógia területéhez. Munkásságuk ma is meghatározó az oktatásban és a gyerekek fejlődésének támogatásában. Nőnap alkalmából érdemes megismerkedni azokkal a szakemberekkel, akik új irányokat nyitottak a kisgyermekkori nevelésben és a pedagógiai módszerek fejlesztésében.
Brunszvik Teréz (1775–1861) – Az első magyar óvoda megalapítója
Brunszvik Teréz nevéhez fűződik az első magyar óvoda megalapítása 1828-ban. Felismerte, hogy a kisgyermekek oktatását és nevelését nem lehet az iskolás korra halasztani, ezért létrehozta az első óvodákat, ahol a játék és a szeretetteljes nevelés egyaránt fontos szerepet kapott. Munkássága máig hatással van az óvodai pedagógiára.
Maria Montessori (1870–1952) – A Montessori-módszer megalkotója
Maria Montessori olasz orvos és pedagógus egy olyan oktatási módszert dolgozott ki, amely a gyermek önálló tanulására és a tapasztalati úton való fejlődésére helyezi a hangsúlyt. A Montessori-módszer alapelve, hogy minden gyermek egyedi ritmusban tanul, és a tanárok, valamint a környezet feladata, hogy ezt támogassák. Ma világszerte több ezer Montessori-intézmény működik, amely az ő pedagógiai elvein alapul.
Emmi Pikler (1902–1984) – A szabad mozgásfejlődés elve
Emmi Pikler magyar gyermekorvos volt, aki a kisgyermekek természetes mozgásfejlődésének jelentőségét hangsúlyozta. Véleménye szerint a gyermekeket nem kell siettetni a mozgásban, hanem lehetőséget kell biztosítani számukra, hogy saját tempójukban fedezzék fel a testüket és képességeiket. Az általa alapított Lóczy Lajos utcai intézetben a gyermekek szabad mozgásteret kaptak, így biztosítva a harmonikus fejlődést.
Magda Gerber (1910–2007) – A tiszteletteljes nevelés úttörője
Magda Gerber, Emmi Pikler tanítványa, a csecsemők nevelésének egy újfajta szemléletét dolgozta ki. Az általa létrehozott RIE (Resources for Infant Educarers) módszer lényege, hogy a gyermeket már egészen kicsi korától teljes értékű, kompetens személyiségként kezeljük, és megadjuk számára a lehetőséget az önállóságra. Módszere ma is sok szülő és pedagógus számára nyújt iránymutatást.
Loris Malaguzzi (1920–1994) – A Reggio Emilia pedagógiai megközelítés kidolgozója
Loris Malaguzzi olasz pedagógus nevéhez fűződik a Reggio Emilia módszer, amely a gyermekek kreativitását és önkifejezését helyezi előtérbe. A módszer szerint a gyermekeket aktív résztvevőként kell kezelni saját tanulásuk folyamatában, és lehetőséget kell biztosítani számukra az önálló kísérletezésre, felfedezésre. Az óvodai és iskolai nevelésben világszerte alkalmazzák ezt a szemléletet.
Jean Ayres (1920–1989) – A szenzoros integrációs terápia megalkotója
Jean Ayres amerikai gyermekpszichológus az idegrendszer fejlődésével és a szenzoros feldolgozási problémák kezelésével foglalkozott. Kidolgozta a szenzoros integrációs terápiát, amely segít a gyerekeknek abban, hogy hatékonyabban dolgozzák fel a környezetükből érkező ingereket. Munkássága különösen hasznos az autizmus spektrumzavarral élő, figyelemzavaros vagy érzékelési nehézségekkel küzdő gyermekek számára.
Hogyan kapcsolódik mindez a játékbérléshez?
A felsorolt nők munkássága bizonyítja, hogy a kisgyermekkori fejlődés alapja a játék és a tapasztalati tanulás. A gyermekek természetes kíváncsiságuk révén sajátítják el a mozgást, a kommunikációt és az érzelmi szabályozást, ezért fontos, hogy megfelelő eszközöket biztosítsunk számukra.
A játékbérlés lehetőséget ad arra, hogy olyan fejlesztő játékokat próbáljunk ki, amelyek támogatják a gyermek egyéni fejlődését. Az egyensúlyfejlesztő eszközök, a szenzoros labdák, a mozgásfejlesztő hinták vagy az építőjátékok mind-mind olyan lehetőséget kínálnak, amelyeket ezek a kiemelkedő pedagógusok és gyermekfejlesztők is ajánlanának.
Összegzés
A gyermekfejlesztés területén rengeteg elismert nő végzett úttörő munkát, akiknek módszerei ma is alapvetően befolyásolják a pedagógiát és a szülői nevelést. Az általuk képviselt elvek, mint a szabad mozgás, az önálló tanulás, a tiszteletteljes bánásmód és a kreativitás fejlesztése, mind azt mutatják, hogy a legjobb, amit egy gyermeknek adhatunk, az a felfedezés szabadsága és a megfelelő környezet.
A játékbérlés ebben is segít: lehetőséget ad arra, hogy gyermekünk életkorának és érdeklődésének megfelelő játékokkal támogassuk fejlődését anélkül, hogy hosszú távra elköteleződnénk egy-egy eszköz mellett. Fontos, hogy a gyermeked életkorának megfelelő fejlesztéseket kapja, és ehhez biztosít a Játékbérlés neked eszközöket, nézd meg bérelhető játékainkat ide kattintva: MEGNÉZEM.