Kreatív játékok és tevékenységek – így fejleszt a fantázia

Gyerekek és a kreativítás
A gyerekkort az önfeledt játék korszakaként azonosítjuk, miközben életünk legimpulzívabb időszaka. Napról napra fejlődünk, tanulunk. A világ kinyílik előttünk, hiszen a játék nemcsak szórakozás, de a világ megismeréséhez vezető csatorna is egyben.

Néha a legegyszerűbbnek tűnő mindennapi eszközök, mint például egy hurkapálca, bot vagy kő is elég, általa a fantáziáját használja, problémát old meg vagy éppen a tárgyak fizikai jellemzőivel ismerkedik meg a gyerkőc. Papír, festék, színesceruza… az alkotás folyamatában a gyermek megismerkedik a saját képességeivel, alakul énképe, hatással van a magabiztosságára, sőt az önállóságára is.

Tapasztalás, alkotás egyedül

Nagyon fontos, hogy ha kézműveskedésről, kreatív tevékenységről beszélünk, akkor igyekezzünk a legkevesebbet beleavatkozni a folyamatokba.

Nem attól lesz a gyermek kreatív, hogy felnőttként megmutatjuk, hogy mit is kellene leutánozni, hanem attól, ha hagyjuk őket szabadon alkotni!

 Azzal segítünk neki a legtöbbet, ha nem akarjuk kontrollálni. A kreativitása, gondolkodása, emlékezete, ő, saját maga tapasztalja meg a dolgokat.  Kezdetben felfedezi, hogyan hagy nyomot a papíron, hogyan kell megfogni az ollót vagy használni a ragasztót. Ez először csak egy játék, majd az önkifejezés egy fontos eszköze lesz, amikor már szeretne érzéseket, élményeket, személyeket, tárgyakat megjeleníteni.

Különleges tapasztalás a gyereknek nyomot hagyni

Miért fontos a kreatív játék?

Amellett, hogy az alkotás egyértelműen fejleszti a kicsik kézügyességét, továbbá esztétikai érzékük is fejlődik, az alkotáson keresztül alakul a kreatív gondolkodás, mely az élet minden területére kihat. A már sokat emlegetett fantázia és kreatív szemlélet az innovatív gondolkodás alapja.

Az alkotás fejleszti:

  • A finommotoros mozgások azon része, amely segíti a rajzolás és az írás elsajátítását nagy szerepet játszik a Grafomotoros készség kialakulásában.
  • A rajzolás és a színezés révén főleg, de minden tevékenységgel, ahol apró, finom mozdulatokat kell alkalmazni fejlődik a Finommotorika.
  • A szem és a kéz munkájának összehangolása komoly feladat kisgyermek korban mert ez később a hatékony írástanulás alapja lesz. A Szem-kéz koordináció az idegrendszerre is hat, mivel ez olyan jellegű mozgás, amely a két terület összehangolására kényszeríti a testet.
  • A kéz és a csukló izmainak fejlesztése a kézügyességre is hatással van.
  • A kreativitást serkentő játékok választásakor az építőjátékokat is érdemes számba venni, melyek a térlátást is nagyon jól fejleszthetik.
  • Azon kívül pedig, hogy a gyerekek hasznos szórakozással töltik el az idejüket, kézműves foglalkozások segítenek a stresszoldásban is, így megkönnyíthetik a szobatisztává válás folyamatát, a megfelelő beszédkészség kialakulását is.

Az egyszerű rajzolástól a ragasztáson át a gyurmázásig az alkotás minden módja segít gazdagítani a gyerekek belső világát. Ezek a tevékenységek éppen attól kreatívak, hogy a gyermekek a saját tanulási útjukon keresztül, a saját fantáziájukat használva fejlődnek.

Gyurmázzunk!

A szem és a kéz összehangolt munkája rengeteg tevékenység, köztük az írás, olvasás alapja. Ahogyan gyermeked sodorja a gyurmadarabokat, illetve egymásba illeszti, formázza azokat, egyre jobban összehangolja ezeket a mozgásokat.  A gyurmák segítenek megtanítani a gyermeknek a különböző színeket, színkeverékeket, hiszen formázás közben többször el tudjuk mondani neki, hogy melyik színt használjuk, így rögzítve azokat. A játék közben valósághűen megalkotott figurákkal állatokat, ételeket és különböző formákat ismerhetitek meg. A gyurmázás is figyelmet követel, hiszen az apró darabok megformázása nagyfokú koncentrációt igényel.

A sok nyomkodás, sodrás, gyúrás és lapítás erősíti gyermeked kézizmait, ami hatványozottan fontos, hiszen a megfelelő csukló-, alkar- és ujjizomzat elengedhetetlen az élet számos területéhez, többek között a helyes ceruzafogáshoz is. Fejleszti az emlékezőképességet is, hiszen a különböző formák megalkotása közben gyermekednek vissza kell emlékeznie, hogy a valóságban hogyan is néz ki egy gomba, netán milyen színű az elefánt, alaposan megdolgoztatja agyának ezt a területét. Állatokat, nyomokat formázhat, amikhez egy-egy történetet köthet.

Vegyük elő a színes ceruzákat!

A festés, a rajzolás beindítja a jobb agyfélteke működését, és segít megalapozni a nyitott gondolkodást, segíti az önkifejezés különböző módjainak elsajátítását.

A gyerek először csak felfedezi, hogy képes nyomot hagyni a papírlapon, aztán firkál, ez a „firka korszak” , amikor főleg egy színt használ. A körök és vonalak egy idő után elkezdenek ábrákká alakulni, és egyre színesebbek lesznek.

A gyermek még semmit sem rajzol méretarányosan, ami fontos a számára, azt nagyobbnak rajzolja. Óvodás korában már kezdi kitölteni a lapot, rajzai érzéseit, vágyait, félelmeit is tükrözhetik, illetve emlékeket jelenítenek meg. Ez azért is fontos, mert megkönnyíti a gyereknek az élmények feldolgozását és a feszültség oldását is.

A rajzok, illetve azok értelmezése kiváló eszköz , hogy felmérjük a kicsik értelmi fejlődését és aktuális lelki állapotát.

A rajzokon keresztül könnyebben megismerhetjük az érzéseit; sok mindent le tudunk szűrni például abból, hogy milyen színeket használ, vagy hogy milyen gyakran rajzol negatív töltetű dolgokat.

Ne erőltessük!

Ne üljünk le, és kezdjünk például embert, házat vagy kutyát rajzoltatni a gyerekkel. Bizonyos életkorban erre még nem is képesek: nem azt rajzolják le, amit tudnak, hanem amit és ahogy ők látnak a világból. Az a legjobb, ha keretek, konkrét téma nélkül, nagy felületen végezhető rajzolásra biztatjuk a gyermeket, és minél több eszközt mutat meg neki, amiből kiválaszthatja a számára legkényelmesebbet.

Összegzés

Összefoglalásként

A kreatív, az alkotó gondolkodás nem más, mint az a képesség, hogy problémamegoldó műveletek során új összefüggéseket fedezzünk fel, viszonylag folyamatosan és rugalmasan újszerű ötleteket és eredeti megoldásokat találjunk.

Az életben számtalanszor adódik olyan helyzet, amikor a problémák megoldásához erre a gondolkodásmódra van szükség. A gyermek az alkotás folyamatában a kreativitását használja az új dolgok megteremtésére, így fontos, hogy a kész sablonok, a másolás, az irányított foglalkozások helyett hagyjuk a kicsiket önállóan alkotni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük