Az építőjáték különleges helyet foglal el a játékok sorában, mivel akár már néhány hónapos kortól elkezdhet a kicsi játszani, majd az egész gyerekkort végigkíséri a felnőtt korig. Az építőkockák egyszerre több igényt is kielégítenek: a gyermek kiélheti az alkotás iránti vágyát, felhasználhatja az építményét a szerepjátékokban is. Az alkotás egyike a legősibb vágynak, hiszen mindannyian szeretnénk megmutatni és megtapasztalni a saját képességeinket, esetleg valami maradandót alkotni. Megfigyelheted a kicsinél is, hogy még alig tud járni, de már halomba pakolja a plüssfiguráit, a tornyokat pedig élvezettel rombolja le, ha már megunta a látványukat.
Az építőjáték számtalan képességet fejleszt – nincs is másik, hozzá hasonló tevékenység, ami közel ilyen jó hatással lenne a gyerekek fizikai, mentális és szociális képességeire. Segít, hogy minden életszakaszban a megfelelő szinthez szükséges élmények érjék, melyhez az egyszerű, ám rendkívül sokoldalú játék ideális eszköz. A kicsik fantáziája határtalan, ahogy az építő elemekben rejlő lehetőségek is. Egy kupac színes fadarab lehet bármi a számukra. Bármit elképzelhetnek, és ezek az elemek tökéletes eszközei a képzelőerejüknek is.
Miért is jó építőkocka?
Ez a játék nemcsak fejleszti a kreativitást, de nagy szerepet játszik gyermek fantáziájának ösztönzésében. Bár maguk az elemek egyszerűek, az összeillesztési lehetőségek száma végtelen, így képes hosszabb időre lekötni a kicsiket. A kislányok készíthetnek belőle süteményt, kastély, míg a kisfiúk számára pedig akár autók vagy tűzoltóállomás. Babaházakat, várakat, városokat építhetnek meg, és mindegyik más-más játékélményt ad. Mivel sokféle módon használhatják a manók és nincs szabály, jó hatással van a problémamegoldó képességüket is. Mivel az építőkockákat egyrészt különböző méretekben, alakokban kapják, ezeket pedig egymás alá-fölé és mellé rakosgathatják, így a térérzék fejlesztésében is szerepet kapnak. Az építőkockák egymásba illesztése, a megfelelő, kigondolt formák megépítése nagy koncentrációt igényel, ezért ebben a műveletben a szemek és a kezek együttműködésére van szükség, vagyis a finommotorika is javul az elemeket használva. Az építőkockák nagyszerű eszközök az alapvető formák megtanulásában, és segítenek a kicsinek azonosítani a köröket, a négyzeteket, a háromszögeket és a téglalapokat. Körülbelül kétéves korára jön rá a gyerek arra, hogy mely elemek illeszthetők össze egymással és melyiket lehet belehelyezni egy másikba.
5 dolog, amit fejleszt
Éntudat és testkép
A kis babánál nagy lépést jelent a fejlődésben, amikor a kis kezével megfogja, elmozdítja a tárgyakat. Áttörést jelent, amikor rájön arra, hogy a változást képest előidézni. A játékok halomba pakolása, majd lerombolása növeli az önbizalmát, megmutatja neki a teste határait.
Motorikus mozgások
Amiikor az eltérő méretű, formájú és súlyú elemekért nyúl és épít, szed szét, közben fejleszti az izmai finommozgását is. A motorikus képességek összehangolása elkerülhetetlen bizonyos szakmákban.
Kreativitás
A kicsik kezdetben az alkotás során a környezetük tárgyait másolják. Idővel, ahogy kinyílik előttük a világ és megismerik saját képességeiket, felfedezik, hogy az építőelemek szabadon variálhatók és létrehozhatnak velük kitalált helyszíneket és alakokat. Felfedezik, hogy meg is személyesíthetnek az építőelemekkel általuk ismert vagy kitalált személyeket.
Érzelmi fejlődés
A játék révén a gyerekek tanulják megérteni és feldolgozni érzelmeiket. Amikor például sikertelenséget éri őket a játék során, meg kell szerezni a képességet, hogy kezelhessék a dühöt és a szomorúságot. Az építés támogatja az önbizalomépítést, és ösztönzi az identitás és önbecsülés fejlődését.
Szociális képességek
Azok a gyerekek, akik másokkal együtt építenek, hamar rájönnek arra, hogy a társas játékban osztozkodni és kooperálni is kell egymással. Előfordulhat, hogy nem ugyanazt szeretnék építeni vagy éppen mindketten ugyanazt az elemet szemelik ki maguknak, melynek során a konfliktusok rendezése és az együttműködések kialakítása komoly tanulási folyamat, a későbbi szociális életük sarokköve.
3 tipp, hogy az építőjátékok fejlesztő hatásai még inkább érvényesüljön!
- Játsszatok az elején együtt! Ha részt veszel te is a játékban, szemléltetéssel és a modellezéssel segítheted a kicsinek a gyorsabb tanulást.
- A sima kockák mellett jó ha vannak kiegészítők, például a figurák és az autók újabb ötleteket adnak a kicsiknek, és a valós élethelyzeteket utánzó játékra ösztönöznek.
- Állítsd kisebb kihívás elé gyerkőcöt, és nézd meg, mit hoz ki belőle! Például mondd neki, hogy építse meg a lehető legmagasabb stabil tornyot, vagy csak sárga kockákat használva készítsen egy épületet. Ha kisebb szabályokat szabsz, azzal gyakorolja a problémamegoldást.