Mennyire és miért is fontos a kézügyesség?

Ügyesen, vagy ügyetlenül fogja a ceruzát? Nem szeret rajzolni? Azt javasolják, hogy fejlesszék kicsit a gyerek kézügyességét? A finommotorikus mozgás a gyermek azon képessége, hogy megfelelően tudja kezelni kezének apró izmait, elengedhetetlenek a mindennapi tevékenységeink során. Miért fontos ez a készség, és hogyan fejleszthető? A cikkben néhány hasznos információt, és ötletet kaphatsz ehhez.

Tudtad, hogy a finommotorikus képesség az alapja az írás megtanulásának?

Finommotorika alatt elsősorban a kéz és ujjainak finom összerendezett mozgását értjük, de ide tartozik a szem, arc, száj, nyelv izmainak koordinált mozgása is. A fejlődésében nagy szerepet játszik a nagymozgások kialakulása, összerendezettségének sikeressége, a mozgáskoordináció alakulása. Kergetőzni, egyensúlyozni, páros/fél lábon ugrálni, mászókázni, akár kúszni-mászni – mind nagyon fontos mozgások.

Így fejlődik

A nagymozgások érésével fejlődik a finommotorika, ha már stabil a járása, futásnál már nem használja a kezeit egyensúlyozásra, szabadabban használhatja finomabb mozgásokra. Mint a legtöbb képesség, ez is gyermekenként eltérő módon változik. Vannak mérföldkövek, melyek lemaradásokat jeleznek. Így aztán, ha a felsorolt tevékenységek között van/volt egy-egy olyan, ami kimaradt a gyermeked tevékenységei közül, akkor érdemes szakemberhez fordulni.

Milyen mérföldköveket érdemes figyelni?

Első 3 hónapban

  • Szemével követni kezdi a kézmozgásokat.
  • A kezeit a szájához emeli.
  • A harmadik hónap vége felé már tárgyakat is megtart a kezében.

3-6 hónapos kor között

  • Két kézzel nyúl a tárgyakért.
  • A tárgyakat egyik kezéből átveszi a másikba.
  • Egyik kezével megfogja a másik kezét.
  • Messzebb lévő tárgyakat is próbál elérni.
  1. hónapban
  • Kialakul a csippentő mozgás, már meg is tartja a tárgyakat.
  • Mindkét keze egyszerre dolgozik. Az egyikben tart egy tárgyat, a másikkal újabb után nyúl.
  • Amit megfog, azt legtöbbször a szájába is veszi.
  • Játszik a saját kezével, lábával.

9-12 hónap

  • Lapozni tudja a könyveket. 
  • Kisebb tárgyakat egy szűk nyílásba helyez.
  • Marokra fogja a krétát rajzolásnál.

12-18 hónap között

  • Két elemből álló tornyot épít az építőkockákból.
  • Már tud integetni és tapsolni.
  • Elkezd kanalat használni az önálló étkezések során.
  • Krétával nyomot hagy a papíron (firkál).

18-24 hónapban

  • 3-4 elemből álló tornyot épít.
  • Egyesével is tud lapozni a könyvekben.
  • 3 ujjal is képes fogni a krétát firka közben.

2 évesen

  • Szeret gyurmázni. Egyszerűbb formákat elkészít.
  • Tornyot épít akár 9 elemből.
  • Önállóan kezet mos, felkapcsolja a villanyt és kinyitja az ajtót.
  • Helyesen használja a kanalat.
  • Kupakot leteker, felteker.

3 évesen

  • Egy kis darab papírt ollóval kettévág.
  • Képes függőleges és vízszintes vonalat húzni, valamint kört rajzolni.
  • Ki tudja gombolni a ruháit.
  • Tud gyöngyöt fűzni.

4 évesen

  • Tud ferde vonalat rajzolni, illetve négyzetet, téglalapot.
  • Már tud villával is enni.
  • Önállóan öltözik, be is tud gombolkozni, tudja kezelni a tépőzárat, és le-fel tudja húzni a cipzárat. (nem biztos, hogy össze tudja illeszteni)
  • Ki tud rakni egy puzzle-t, azaz össze tudja illeszteni a darabokat.

5 évesen

  • Be tudja kötni a cipőjét.
  • Helyesen tartja a ceruzát.
  • Nagy nyomtatott betűkkel képes lemásolni a keresztnevét. Már tud háromszöget is rajzolni.
  • Kulcsra tud zárni egy ajtót, és ki is tudja nyitni a kulccsal.
  • Emberrajzán legalább 10 féle testrész látható. (pl. fej, nyak, törzs, láb, kar, szem, száj, orr, fül, a kéz ujjai)

6 évesen

  • Képes késsel-villával enni.
  • Lemásolja a teljes nevét nagy nyomtatott betűkkel.
  • Teljesen önállóan felöltözik.
  • Rajzai részletgazdagok.

Miért fontos a folyamatos fejlődés? Mert a megfelelő szintű finommotorikus fejlődés teszi majd lehetővé gyermekünknek, hogy iskola padba ülve elsajátíthassa a helyes ceruzafogást, megtanuljon írni, ollóval vágni.

Hogyan fejleszthetjük játékosan, akár otthon is ezt a készséget?

A kicsiket főleg óvodás korban fejleszteni, segíteni legjobban játékkal, játékos feladatokba való bevonással tudjuk. Érdemes olyan tevékenységeket kipróbálni a gyerekkel, amelyek elsősorban az anyagok textúrájának megtapasztalását, felismerését, megkülönböztetését, a különböző szilárdságú anyagokkal való minél gyakoribb és intenzívebb kapcsolódást segítik. A felszabadult, kreatív alkotás elengedhetetlen feltétele a sikernek.

Rajzolás, festés – nagy területen, nagy fantáziával

Az olyan alap finommotorikus készségeket bevonó alkotó folyamatok, mint a rajzolás, színezés, festés elsajátításához kezdetben érdemes arra törekedni arra, hogy minél nagyobb felületen próbálgathassa ezen képességeit a kicsi, színezők helyett adjunk neki nagyméretű, sima rajzlapok, melyeket kedvére “bejárhat” a kezeivel, minél nagyobb köröket leírva. Bátran fessetek ujjakkal!

Hamupipőke is lehet példa, válogassunk babot, borsót, lencsét!

Egy kisgyermek számára mindig izgalmas érzés új felületeket, anyagokat, formákat saját kis kezével megismerni, főleg, ha taktilis, vizuális és auditív ingerek összekapcsolódnak a mozgásos megtapasztalásokkal. Az apró szemek egyenkénti átvizsgálása, válogatása során a csippentő mozdulatok aktivizálódnak és természetes módon segítik az ehhez kapcsolódó izmok fejlődését.  Válogassa szét a gyermek a hüvelyes alapanyagokat (babokat, borsót) egy sütéshez használt szilikon formába.

Gyurmázzunk sokat!

A gyurmával való foglalatosság már önmagában fejlesztő hatású, tulajdonságainál fogva természetes módon erősíti a kéz izmait, nagyon jó taktilis ingereket biztosít. Hatékonyságát már számtalanszor bizonyították, ráadásul otthoni alapanyagokból is könnyen elkészíthető. Lapítsunk, puhítsunk, gömbölyítsünk. 

Irány a konyha, a száraz tészta megannyi lehetőséget rejt!

A száraztészták többféle lehetőséget adnak különböző finommotorikus gyakorlatok, kreatív alkotások megvalósítására. Cérnára vagy fonalra fűzve a tésztát gyakorolhatjuk a fűző mozdulatokat, lehet belőlük karkötőt vagy nyakláncot alkotni. A száraztésztát ötvözhetjük gyurma használatával, ekkor a rúdra húzható fejlesztő játékokhoz hasonlóan, oszlopszerűen beleállítjuk a hosszútésztát a gyurmába, s arra tudja felfűzni a gyermek a penne jellegű csőtésztát.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük